Algemene voorwaarden
- Offertes en geldigheid
De offertes zijn 14 kalenderdagen geldig tenzij anders vermeld. Offertes zijn geheel vrijblijvend en
zonder enige verbintenis. De overeenkomst komt slechts tot stand na een schriftelijke, bevestiging
(bestelling) door de klant. Indien er wijzigingen werden gedaan aan de offerte, dan kunnen deze pas
geldig zijn na schriftelijke aanvaarding door MSM-Energy Solutions.
Offertes van MSM-Energy Solutions zijn steeds vertrouwelijk en mogen noch geheel, noch
gedeeltelijk meegedeeld worden aan derden. - Betaling en facturatie
De totale prijs wordt gefactureerd in 3 delen:
1) 40% Voorschot
2) 40% Aanvang van de werken
3) 20% Bij oplevering
De voorschotfactuur en saldofactuur moeten betaald worden binnen een termijn van 7
kalenderdagen na factuurdatum. De factuur bij aanvang van de werken wordt betaald binnen de 2
kalenderdagen na ontvangst.
Alle facturen worden geacht aanvaard te zijn indien deze niet binnen de 7 kalenderdagen na
ontvangst werden betwist. Bij niet-betaling of slechts gedeeltelijke betaling van een factuur, binnen
de gestelde termijnen, wordt vanaf de vervaldag en zonder ingebrekestelling:
1) Het openstaand factuurbedrag verhoogd met een verwijlinterest van 10% per jaar.
2) Het openstaand factuurbedrag verhoogd met 15% forfaitaire schadevergoeding met een minimum
van 250€.
3) Alle recht tot eerder toegestane korting(en) nietig verklaard.
4) Alle recht voorbehouden al de werken voor de klant te stoppen zonder dat hiervoor door de klant
een schadevergoeding kan geëist worden.
5) Alle nog openstaande en niet vervallen facturen van rechtswege en zonder voorafgaande
ingebrekestelling opeisbaar. - Uitvoering
MSM-Energy Solutions verbindt zich niet aan een merk of type tenzij dit in de offerte staat
omschreven.
Alle gebruikte materialen zijn zoals omschreven in de offerte of gelijkwaardig.
Er kunnen tijdens de uitvoering steeds afwijkingen zijn in de werkwijzen die in de offerte staan
omschreven, maar wanneer de werken technisch in orde zijn, kan de oplevering niet geweigerd
worden.
De veiligheidsmaatregelen die worden opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend
zijn op het moment waarop onze offerte wordt bezorgd, zijn niet begrepen in de offerte.
Bij installatie dienen steeds alle ruimtes vrij gemaakt te zijn voor uitvoering. De klant is
verantwoordelijk voor het afschermen tegen stof of vuil van de eigen installaties. MSM-Energy
Solutions kan niet aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade en gevolgschade zoals
productieverlies of/en winstderving of/en verzakkingen van een oprit.
- Levering- en uitvoeringstermijn
Levering- en uitvoeringstermijnen worden indicatief gegeven. De klant kan zich nooit beroepen op
een vertraging in de levering of vertraging in de uitvoering om een bestelling te annuleren/ontbinden
of om enige schadevergoeding te eisen. MSM-Energy Solutions kan slechts starten met de uitvoering
van de werken na de volledige betaling van de voorschotfactuur. De factuur bij aanvang van de
werken dient te worden betaald binnen de 2 kalenderdagen na ontvangst. Bij niet-tijdige betalingen
kan MSM-Energy Solutions zich beroepen op artikel 2 uit deze algemene voorwaarden. - Oplevering
Zodra de werken beëindigd zijn, dan ontvangt de klant de saldofactuur. Deze geldt als verzoek
omoplevering. 10 kalenderdagen na de factuurdatum van de saldofactuur worden de uitgevoerde
werken als opgeleverd beschouwd.
De datum van de oplevering bepaalt de start van de tienjarige aansprakelijkheid.
Kleine gebreken vormen geen reden om de oplevering te weigeren. In dit geval dient de klant enkel
het gedeelte te betalen dat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele
gebreken binnen de maand worden verholpen.
Indien een keuring vereist is na de installatie van zonnepanelen, zonneboiler of condensatieketel,
dan kan dit de oplevering of betaling van het saldo niet opschorten. Indien tijdens de keuring blijkt
dat er aanpassingen nodig zijn, dan zullen deze aanpassingen worden uitgevoerd zonder dat de
oplevering of betaling enige vertraging kunnen oplopen.
De garantie telt enkel wanneer de betaling van de volledige factuur voldaan werd. MSM-Energy
Solutions is onderworpen aan een 10-jarige aansprakelijkheid zoals omschreven in artikels 1792 en
2270 van het Burgerlijk Wetboek. Deze termijn van 10 jaar gaat in vanaf de oplevering.
Gedurende een periode van twee jaar na de oplevering is de aannemer aansprakelijk voor de lichte,
verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. - Bijkomende werken
Extra werken aangevraagd door de klant vereisen een schriftelijk akkoord van beide partijen.
Nutteloze verplaatsingsonkosten en wachttijden van meer dan 15min zullen als meerwerk verrekend
worden. MSM-Energy Solutions heeft het recht de kosten in rekening te brengen, ontstaan uit de
volgende oorzaken:
MSM-Energy Solutions heeft het recht de kosten in rekening te brengen, ontstaan uit de volgende
oorzaken:
a. in geval van onvoorziene omstandigheden, zie artikel 7
b. wanneer overheidsvoorschriften, die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aan ons niet
bekend waren of bekend konden zijn, van kracht worden - Onvoorziene omstandigheden
Indien er tijdens de opmeting/werfcontrole/uitvoering sprake is van onvoorziene omstandigheden
die op het moment van ondertekening van de overeenkomst niet voorzien werden bij de opmaak van
de offerte of niet voorzienbaar waren, heeft MSM-Energy Solutions het recht om de offerte te
herzien.
Overheidsmaatregelen, oorlog, brand, opstand, staking, machinebreuk, onvoldoende bevoorrading
van grondstoffen en energie, onderbreking van vervoer of andere omstandigheden onafhankelijk van
onze wil, die de normale productie verzending of levering verhinderen of belemmeren, worden als
geval van overmacht beschouwd. Indien deze omstandigheden zich voordoen, heeft de klant niet de
recht schadevergoeding te eisen, en behoudt MSM-Energy Solutions het recht de overeenkomst te
schorsen. MSM-Energy Solutions is niet verantwoordelijk voor de uiterlijke beschadigingen aan de
materialen en toestellen die veroorzaakt werden tijdens het verplaatsen en vervoeren, als deze
uiterlijke beschadigingen geen invloed kunnen hebben op de correcte werking van deze materialen
en toestellen.
- Annulering/verbreking
MSM-Energy Solutions zal het dossier van een nieuwe klant binnen de 2 weken controleren alvorens
een formele confirmatie door te sturen. Na ontvangst van het voorschot, zal er tijdens een
werfbezoek nog een visuele controle en voorbereiding plaatsvinden. Dat gebeurt binnen de 8 weken
na het ontvangen van het voorschot. MSM-Energy Solutions heeft het recht, en zonder opgave van
reden, om zowel binnen de 2 weken na de eerste dossiercontrole alsook binnen de 2 weken na het
werfbezoek de overeenkomst met de klant éénzijdig te annuleren zonder dat de klant recht heeft op
enige vergoeding. MSM-Energy Solutions zal het reeds betaalde voorschot binnen de 7
kalenderdagen na de éénzijdige annulering terugbetalen aan de klant.
Als de klant volledig of gedeeltelijk wenst te annuleren, dan is hij conform art. 1794 van het Burgerlijk
Wetboek verplicht een schadevergoeding te betalen voor onze gemaakte kosten en reeds
uitgevoerde werken en gederfde winst. De annulatie dient steeds schriftelijk overgedragen te
worden aan MSM-Energy Solutions.
De schadevergoeding wordt forfaitair vastgelegd op 20% van de waarde van de nog niet uitgevoerde
werken. Dit bedrag zal gefactureerd worden aan de klant of verrekend worden met reeds betaalde
facturen. Wij behouden tevens het recht om eventuele hogere schade aan te tonen en de
schadevergoeding bijgevolg te verhogen. - Eigendomsoverdracht
De eigendom van de verkochte uitrusting en niet verwerkte materialen gaat slechts over op de klant
bij de integrale betaling van alle facturen. Goederen van MSM-Energy Solutions blijven dus eigendom
van MSM-Energy Solutions tot het volledige verschuldigde bedrag is overgemaakt. Zolang alle
facturen niet betaald werden, mag MSM-Energy Solutions zonder toestemming van de klant de
materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt op het moment dat de klant alle
facturen betaald heeft. Als MSM-Energy Solutions dit recht niet kan uitoefenen, dan zullen de reeds
betaalde facturen dienen ter (gedeeltelijke) vergoeding van de schade. - Geschillen
Om geldig te zijn, dienen klachten per aangetekende brief toe te komen op de maatschappelijk zetel
van MSM-Energy Solutions; en dit maximum 5 kalenderdagen na de vaststelling in geval van
verborgen gebreken, en ten laatste zes maanden na levering of installatie.
Na verloop van deze termijn vervalt het recht van reclamaties en worden de werken geacht definitief
aanvaard te zijn, ook wat betreft de verborgen gebreken.
Het indienen van een klacht ontheft de klant niet van zijn betalingsverplichtingen.
Elke overeenkomst over levering van goederen en diensten is onderworpen aan deze algemene
voorwaarden.
E-mail verkeer wordt ook beschouwd als rechtsgeldige correspondentie.
Elk technisch geschil met betrekking tot de uitvoering van de werken die het voorwerp uitmaken van
het huidige contract, kan op verzoek van één der bouwparticipanten aanhangig gemaakt worden
voor de Verzoeningscommissie
Bouw http: //www.bouwverzoening.be
Bij geschil over de geldigheid of de uitvoering van deze overeenkomst zijn uitsluitend rechtbanken
van het arrondissement Halle-Vilvoorde bevoegd.
MSM-Energu Solutions bv
[email protected]
BTW nr.: BE0804.229.275
IBAN: BE97 7340 7024 1749